Nadchodzi koniec "polskiej ery" w rzucie młotem? Do głosu doszedł genialny 22-letni Ethan Katzberg. Według Joanny Fiodorow, trenerki Wojciecha Nowickiego, biało-czerwoni nadal będą w stanie włączyć się do walki o czołowe lokaty w trakcie rywalizacji w Paryżu.
Filip Kołodziejski, TVPSPORT.PL: – Za polskimi młociarzami pierwszy start w sezonie. Jak go ocenisz?
Joanna Fiodorow: – Widzę, że Wojtek jest dobrze przygotowany. W kwietniu kończymy cykl przed pierwszym okresem startowym. Premierowy wynik jest zadowalający, ale jak wiadomo – zawsze chce się więcej. W trakcie obozu w Spale pojawiły się drobne kłopoty techniczne. Dobrze z nich wyszliśmy. Koniec końców jest sympatycznie. Nasz duet interesuje tylko jeden start w tym roku, czyli igrzyska. To, co będzie działo się po drodze traktujemy jako rozgrzewkę. Fajnie, że Wojtek rywalizuje z najlepszymi młociarzami świata. Widać, że nikt nie przespał zimy.
– Występy przed zmaganiami w Paryżu naprawdę nie mają znaczenia?
– Naprawdę. Nie zwracam uwagi na "sprawdziany". Co będzie, to będzie. Paryż jest kluczowy, ale nie można olać innych występów. Warto pojawiać się w kole. Obyć się z nim. Należy poczuć adrenalinę przed letnim sezonem. U nas nie ma mowy o startach w hali.
– A mistrzostwa Europy?
– Jedziemy. Bierzemy to, co los da. To kolejny przystanek przed Francją. Koniec pierwszego okresu startowego. Potem będą już bezpośrednie przygotowania do igrzysk.
– Co mi powiesz na temat Ethana Katzberga? Od 16 lat nikt nie rzucał tak daleko jak on...
– Zaskoczenie. Wynik TOP. Dawno nie było takich rezultatów. Ostatnio w 2015 roku Paweł Fajdek rzucał 83,93 metra. Ethan ma flow. Ma to coś.
– "Coś", czyli?
– Luz. Wewnętrzny spokój. Wchodzi do koła. Wrzuca młot na lewo i szybko kręci nogami. Ma "dźwignię". Potem kula leci jak szalona. Śmiejemy się w kuluarach, że Katzberg to połączenie Fajdka i... Anity Włodarczyk. Kanadyjczyk wchodzi do koła o robi swoje. Nie rozmyśla, nie denerwuje się. Pierwszym rzutem potrafi rozstrzygnąć rywalizację. Zrobił kosmiczny progres i rezultat. Pożyjemy i zobaczymy, co będzie dalej. Konkurs w Paryżu będzie bardzo, bardzo mocny.
– Kanadyjczyka i Polaków dzieli 13 lat. To inny sportowy świat?
– Zdecydowanie. To powiew świeżości. W ostatnich latach dominowali biało-czerwoni. Paweł i Wojtek na zmianę zdobywali złote medale. Przyzwyczailiśmy się do takiego stanu rzeczy. Przyszedł młody zawodnik. Żądny krwi. Chce pokazać naszym, gdzie ich miejsce.
– To dobry scenariusz dla biało-czerwonych?
– Paradoksalnie tak. Będzie mówiło się jeszcze więcej o rzucie młotem. Widać rozwój. Uciekamy od stagnacji. Nie dominuje już tylko i wyłącznie jedna nacja.
– Polskich młociarzy stać na olimpijskie medale?
– Każdego z czołówki stać. Będą Polacy, Mychajło Kochan, Ethan, Bence Halasz, Eivind Henriksen, Quentin Bigot. Nic nie odpuści. Wszyscy zaczną konkurs z jednym celem – zdobyć medal. Wspólnie z Wojtkiem wierzymy w medal. Konkurs olimpijski ma własne prawa. Jeśli uda mi się go dobrze przygotować i będzie miał swój dzień może powalczyć. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet rzuty na rekord życiowy mogą dać czwartą lokatę.
– Przedstawiciele World Athletics przekazali, że każdy złoty medalista może liczyć na 50 tysięcy dolarów. Szok?
– Burzliwa kwestia. Do tej pory World Athletics milczało w tej kwestii. Z perspektywy czasu trochę żałuję, że nie jestem jak Anita i nie rzucam z taką łatwością przez tyle lat. Takie nagrody tworzą presję w głowie. Poza tym PKOl też mocno nagrodzi medalistów. Niesamowity przeskok, w porównaniu do poprzednich lat. Miło, że sportowcy są w końcu doceniani. Żeby wywalczyć medali igrzysk trzeba harować latami. W zawodowym sporcie nie da się być na szczycie po kilku miesiącach trenowania.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.